Test poziomujący A0-B1

Odpowiedz na pytania, aby sprawdzić swój poziom znajomości języka norweskiego.

Hei! Jeg ____ Monika.

Han _______ 18 år gammel.

Jeg _______en bok i forrige uke.

Domenico _______middag hver dag.

Klokken er 15:40. Det er det samme som:

Jeg har _______ i Norge hele livet.

Når begynte det å snø?

Hvor lenge har det regnet?

Jeg_______å kjøre buss.

De_______spise på kafé.

Han kjører en _______bil

Alle bilene er _______.

Vil du komme på besøk til _______?

_______bil er dette?

Mannen_______i nabohuset er sykepleier.

Skal vi _______en øl og snakke om saken?

Dette må vi finne_______!

Liker du _______kjolen?

De _______er nok enige.

Han kjøpte mange_______.

Hun _______en fin bok.

Dette flyet er ikke forsinket!

Hun liker de fine nye klœrne _______ som hun kjøpte til seg selv.

Barna hans var veldig _______.

Ivar er sint _______sønnen sin.

Å lære et nytt språk er alltid_______!

Den ___ kjolen er ___

Sett verbet i passiv med å bli i riktig form (presens og preteritum)

(vaske) Trappa …….. to ganger i uka.

Gjør om setningen til indirekte tale

(Han kan ikke bli farlig) Han sier at han …….  farlig.

Jeg kjører ..... nå.

Vi er ....

Ktre zdanie jest poprawne?

Co znaczy "på forhånd"

Wybierz poprawne zdanie:

Co NIE znaczy: Det må tas på alvor.

Hun lurer på...

Wybierz poprawne zdanie

Skal vi gå ____ og spise på en restaurant?

Jeg liker ____ godt her i byen.

Tom vil gjerne ____ et hus.

Hun gjorde oppgaven allerede i ____ uke.

Vi kommer til Norge den ___ mai.

De snakket for mye om ____

Gresset er alltid ___ på den andre siden.

Familien hennes kjøpte et hus ____ havet.

Mille ____ en fin gave fra Ola.

Hvorfor ___ ___ ___ jobben?

Det var midt i skogen, derfor ____

Kari og mannen ___ bor i Trondheim.

Han har ikke sett kona ___ på flere uker.

Les teksten og svar på spørsmålet: Hvem er hovedpersonene i teksten?

Lise og Mari går sammen til parken en solrik ettermiddag. De tar med seg en stor piknikkurv full av frukt, brød og ost. I parken er det mange andre som nyter det fine været. Noen spiller fotball, andre soler seg eller leser bøker under trærne. Lise og Mari finner et rolig sted nær en liten dam. De setter seg ned på et teppe og pakker ut maten. Etterpå går de en tur rundt dammen og mater endene med gamle brødskiver. Før de går hjem, svinger de innom en kiosk for å kjøpe is. Det har vært en perfekt dag i parken.

Hva har Lise og Mari med seg til parken? (tekst)

Hva gjør folk i parken denne dagen? (teskt)

Hva gjorde Lise og Mari etter å ha spist? (tekst)

Hva kjøpte Lise og Mari før de gikk hjem? (tekst)

Velg riktig ord: Jeg __ glad.

Hvilket ord er et verb?

Sett inn riktig pronomen: __ har en katt.

Hvilken form er riktig for flertall av "bok"?

Fyll ut setningene:

  1. Han går ofte til parken for å lese en bok i (sol) .
  2. Hunden deres er mye (stor) enn vår.
  3. De (reise) til Frankrike hver sommer.
  4. Hun har en veldig gammel bil som ikke fungerer (god) .
  5. Vennene mine og jeg liker å spille fotball når det er (varm) ute.
  6. Kan du hjelpe meg (finne) nøklene mine? Jeg finner dem ikke.
  7. Hun synger veldig (vakker) i koret.
  8. Vi lærer norsk tre (gang) i uken.
  9. Den nye restauranten tilbyr mange spennende (rett) .
  10. Jeg må kjøpe (ny) sko før turen.

mila

Jestem absolwentką Uniwersytetu w Oslo oraz Uniwersytetu w Bergen – studia nauczycielskie, pedagogiczne, nauczanie języka norweskiego jako drugiego języka, testowanie i egzaminacja znajomosci języka norweskiego. Wszystkie studia odbywały się w języku norweskim. Dodatkowo odbyłam szkolenia (nauczanie języków obcych, komunikacja wielokulturowa, psychologia)na Uniwersytecie w Cambridge w Wielkiej Brytanii, Uniwersytecie w Oxfordzie oraz na MiT (Massachusetts Institute of Technology).

Z wykształcenia jestem nauczycielką oraz pedagogiem ze specjalizacją z nauczania języka norweskiego, pracuję jako nauczyciel w jednej z państwowych szkół w Norwegii, a moja pasja i zainteresowanie dwujęzycznością zostało docenione przez Anthonsstiftelsen. Otrzymałam nagrodę za promowanie dwujęzyczności i bycie wzorem do naśladowania dla wielojęzycznej młodzieży w Norwegii. Nauczaniem zajmuję się od wielu lat, jak i pomocą studentom zagranicznym na Uniwersytecie w Oslo w przyswojeniu języka norweskiego.